Scenariusz audycji telewizyjnej. Kraje Unii Europejskiej
Cele:
- Promowanie wiedzy o krajach europejskich. - Przedstawienie najważniejszych informacji o Austrii. - Rozwijanie umiejętności organizacyjnych. - Uczenie szacunku i tolerancji dla innych narodów i kultur. - Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
Przebieg audycji:
Audycję przygotowali i przedstawili członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego w szkolnym studiu telewizyjnym. Imprezę oglądali uczniowie całej szkoły na monitorach poprzez wewnętrzną sieć telewizyjną. Studio udekorowane zostało plakatami o Austrii wykonanymi wcześniej na zajęciach klubu. Po zapowiedzi audycji na ekranie telewizora ukazało się logo naszego klubu i usłyszeliśmy hymn Unii Europejskiej. Następnie uczniowie mogli zobaczyć na ekranach telewizora mapę Austrii i wysłuchać fragmentu hymnu austriackiego, po czym na scenę weszła wycieczka uczniów klasy V z przewodnikiem. „Przewodnik” powitał „turystów” i zaprosił do zwiedzenia tak pięknego kraju jakim jest Austria. Uczniowie zadawali przewodnikowi pytania (wcześniej przez nich przygotowane), a przewodnik pokazywał na ilustracjach miejsca, o które pytali turyści. Przewodnikiem była uczennica klasy V, wyposażona w atrybuty przewodnika wycieczek - turystyczną czapeczką na głowie i turystyczny strój. Uczniowie-turyści w trakcie wycieczki „robili” zdjęcia interesujących miejsc.
Proponowane pytania:
1. Czy może nam pani powiedzieć gdzie dokładnie leży Austria i jakich ma sąsiadów? - w środkowej Europie, a za sąsiadów ma Niemców, Czechów, Słoweńców, Słowaków, Włochów, Szwajcarów, Węgrów i księstwo Liechtenstein 2. Jakie miasto jest stolicą Austrii? - Wiedeń 3. Jakie góry leżą w Austrii? - Alpy, które zajmują 65% powierzchni kraju 4. Jakie zwierzęta zamieszkują lasy austriackie? - jelenie i koziorożce alpejskie, których jest już niestety bardzo mało 5. Czy wie pani jakie rośliny uprawia się w dolinach Austrii? - jęczmień, żyto, ziemniaki 6. Jaki ptak jest symbolem cesarstwa austriackiego? - orzeł bielik, który został już prawie całkowicie wytępiony, jest on gatunkiem chronionym 7.Czy może nam pani powiedzieć, w którym roku Austria przystąpiła do Unii Europejskiej? - w 1995 8. Jakim językiem mówią Austriacy? - językiem niemieckim, używa się tam również języka słoweńskiego i chorwackiego 9. Jaki ustrój panuje w Austrii? - republika związkowa 10. Jaka rzeka przepływa przez Austrię? - rzeka Dunaj, która jest drugą co do wielkości rzeką Europy, ma 2800 km długości 11. Jaki sport uprawia się w Austrii? - narciarstwo, ponieważ większa część kraju jest górzysta 12. Jacy znani kompozytorzy tworzyli w Austrii? - Johann Strauss i jego syn i Wolfgang Amadeusz Mozart - posłuchajcie teraz walca Straussa „Nad pięknym modrym Dunajem” ( w tle słychać fragment walca) 13. Jakimi pieniędzmi płacono w Austrii kiedyś, a jakie są teraz w obiegu? - kiedyś były szylingi, a teraz jest euro 14. Słyszałam, że Austria ma jakieś wielkie jezioro, jak ono się nazywa? - jest to Jezioro Bodeńskie, które jest jeziorem niemieckim, ale leży również w Szwajcarii i w Austrii 15. Jakie miasto jest stolicą Tyrolu? - Innsbruck, które kojarzy wam się na pewno z olimpiadą zimową - posłuchajcie teraz charakterystycznej muzyki tyrolskiej (w tle rozbrzmiewa tyrolskie jodlowanie) 16. Jakie miasto jest stolicą Górnej Austrii? - Linz, który jest zabytkowym, portowym miastem nad Dunajem
- Myślę, że nie zaspokoiłam waszej ciekawości i przyjedziecie jeszcze do Austrii, żeby zobaczyć i dowiedzieć się więcej. Jest wiele miast , o których nie zdążyłam wam opowiedzieć i wiele pięknych miejsc wartych odwiedzenia. ( rola przewodnika )
- A my dziękujemy pani za wyczerpujące informacje i mamy nadzieję, że długo będziemy pamiętać wycieczkę po Austrii, a zdobyte wiadomości wykorzystamy na lekcjach. Myślę, że niektórzy z nas chętnie przyjadą tu na narty aby poszusować po Alpach. (rola jednego z uczniów)
Opracowała mgr Iwona Dudziak
|